O tej bibliotece słyszeliśmy już wcześniej. Z pewnością nie tylko my. Biblioteka publiczna w mieście Kankakee, w stanie Illinois to jedna z pierwszych bibliotek, która z powodzeniem zastosowała w swojej działalności narzędzia i technologie Web 2.0. Podcasty i wideocasty, czyli zapisy audio i wideo organizowanych przez bibliotekę wydarzeń, dostępne są na stronie WWW biblioteki od 2005 roku, biblioteka prowadzi też kilka blogów, wspólnie z mieszkańcami miasta redaguje lokalną wikipedię KanWiki, wykorzystuje społecznościowy serwis fotograficzny Flickr i oczywiście Facebooka. Na stronie WWW biblioteki w Kankakee jej nazwa została opatrzona dopiskiem „2.0”.
Sama strona jest zresztą dynamiczna, kolorowa i umiejętnie zaprojektowana – tak aby każdy użytkownik znalazł na niej coś dla siebie. Wirtualny „dział dla młodzieży” pod nazwą „Teenzone” powstał z myślą o nastoletnich czytelnikach. Interfejs kojarzy się z grą komputerową, a sam projekt niewątpliwie przykuwa – nie tylko nastoletni – wzrok.
Katalog biblioteki jest częścią większego systemu – PrairieCat, łączącego zasoby 186 bibliotek z północnej części stanu Illinois i wschodniej części stanu Iowa. PrairieCat nie oferuje tak wielu usług, jak opisany wcześniej na naszym blogu Szlak Lincolna, lecz pozwala na jednoczesne przeszukiwanie zbiorów współpracujących bibliotek. Ponadto w systemie zostało wykorzystane ciekawe oprogramowanie – AquaBrowser, dające możliwość zaawansowanych wyszukiwań, a także prezentacji wyników w postaci graficznego tezaurusa i w podziale na kategorie tematyczne.
Wizyta w Kankakee Public Library była dla nas niezwykle interesująca, pozwoliła bowiem skonfrontować wyobrażenia o tej „dwuzerowej” bibliotece z analogową rzeczywistością.
Kankakee leży na trasie z Champaign do Chicago. Jest to miasto o populacji ok. 27 tys. osób, będące stolicą hrabstwa o tej samej nazwie. Mieszkańcy Kankakee są w połowie rasy białej, w połowie kolorowej, w ok. 10 % jest to ludność latynoska. Nie mają wysokich dochodów, a wielu z nich to osoby ubogie.
Po przekroczeniu progu Kankakee Public Library jesteśmy świadkami przygotowań do świątecznego kiermaszu. W tej bibliotece także – podobnie jak w poprzednio przez nas odwiedzonych – wyeksponowane są świąteczne ozdoby. Liczne choinki, stroiki, zabawki, gwiazdy betlejemskie, pudełka na listy do św. Mikołaja, bibliotekarka za ladą w czerwonej, mikołajowej czapce – wszystko to wprowadza gości w miły świąteczny nastrój. Przybywają wystawcy – lokalni twórcy i sprzedawcy, by na swoich stoiskach zaprezentować świąteczne ozdoby, wyroby i dzieła miejscowego rzemiosła.
Budynek biblioteki jest okazały. Może nie aż tak, jak w Champaign, ale i tak robi wrażenie. Dostrzegamy mnóstwo drobnych, ciekawych pomysłów aranżacyjnych, promocyjnych i pomysłów na zaangażowanie lokalnej społeczności. Jednym z nich jest choinka z zawieszonymi na niej darami od czytelników dla najuboższych mieszkańców – pisał o niej Remigiusz Lis w swoim przedświątecznym poście Choinka 2.0. Biblioteka w Kankakee, Illinois.
Jednym z najciekawszych pomysłów w tej bibliotece jest wyeksponowanie logo - znaku graficznego biblioteki w Kankakee w różnych miejscach bibliotecznej przestrzeni – zarówno fizycznej, jak i wirtualnej, a także społecznej. Znak i jednocześnie symbol biblioteki w Kankakee jest niebagatelny i sam w sobie posiada moc: widnieje na nim lew. Dwa potężne lwy – XIX-wieczne rzeźby z żelaza, pochodzące z Chicago, witają gości przed wejściem do budynku biblioteki. Wizerunek lwa obecny jest na bibliotecznych meblach, dywanie, ściennym malowidle, dekoracjach, napisach informujacych o godzinach otwarcia i oczywiście na stronie WWW. Co roku z okazji Świąt Bożego Narodzenia odbywa się uroczysta ceremonia z udziałem czytelników biblioteki dekorowania bibliotecznych lwów świątecznymi wieńcami. Lwy biorą też „udział” w różnych wydarzeniach plenerowych, organizowanych przez bibliotekę. W bibliotecznym sklepie można nabyć koszulki, kubki, torby, a nawet zegar ścienny z wizerunkiem lwa z Kankakee. Zapytany o wszechobecność bibliotecznej „maskotki” dyrektor Steven Bertrand z uśmiechem odpowiada: „Branding, branding…”. Oczywiste jest, że te działania, choć pozornie wydają się zabawą, mają jasno określony cel: kreowanie marki biblioteki.
Biblioteczna sala widowiskowa może pomieścić ponad 200 osób – to tu odbywają się imprezy kulturalne i wydarzenia z udziałem społeczności. Obok znajduje się dyżurka ze sprzętem do rejestracji podcastów i wideocastów, a nieopodal – poczekalnia dla „VIP-ów”, w którym goście biblioteki czekają i przygotowują się do występów. Zapytany o początki eksperymentu z podcastami, Steven Bertrand opowiada o imprezach, w których fizycznie uczestniczyło kilkanaście osób. Zamiast się martwić lub – co gorsza – rezygnować z imprez, postanowiono je rejestrować i zamieszczać w sieci. Po publikacji podcastu okazuje się, że korzystało z niego (a więc wirtualnie uczestniczyło w bibliotecznej imprezie)… kilkaset osób.
Ale biblioteka w Kankakee to nie tylko podcasty. Rozmowa z dyrektorem Stevenem i obserwacja różnych bibliotecznych zakamarków pokazują, że współpraca ze społecznością jest ważnym elementem działalności biblioteki. Przede wszystkim współpraca z dziećmi i młodzieżą. Podobnie jak w odwiedzonej przez nas na początku wyprawy bibliotece w Arlington, w Kankakee także działa Młodzieżowa (właśc. Nastoletnia) Grupa Doradcza, czyli Teen Advisory Board, której członkowie wspólnie z bibliotekarzami przygotowują i oceniają pomysły na działalność biblioteki. Jest w bibliotece specjalna sala, gdzie prowadzi się zajęcia warsztatowe i gdzie wspólnie z młodzieżą wykonywane są różne wyroby rzemieślnicze, ozdoby czy dekoracje.
Ciekawą i godną polecenia formą pracy z dziećmi i młodzieżą w Kankakee Public Library są zajęcia edukacji medialnej prowadzone w ramach cyklicznych programów Project Next Generation i Studio 201. Biblioteka posiada salę komputerową (Studio 201), wyposażoną w nowe, „wypasione” komputery Macintosh oraz sprzęt i oprogramowanie do obróbki multimediów. Zakup wyposażenia sfinansowano z grantu stanowego. Salę i wyposażenie wykorzystuje się podczas warsztatów dla dzieci i młodzieży, szczególnie z ubogich rodzin, które nie mogą sobie pozwolić na tak drogi sprzęt. Dla takich młodych osób jedyną okazją do nauczenia się obsługi Maca i programów Apple'a są zajęcia w bibliotece. W ramach projektu prowadzone są warsztaty tworzenia zdjęć i filmów, obróbki, edycji i montażu. Podczas zajęć poruszane są ważne problemy społeczne. W roku 2010 tematyką fotograficznych i filmowych projektów był problem rozbitych rodzin, uciekinierów i osób, które straciły dom z różnych przyczyn, także w wyniku konfliktów zbrojnych. Młodzi uczestnicy z Kankakee (w wieku od 10 do 17 lat) dyskutowali w grupach wraz ze swoimi rówieśnikami z Kolumbii – kraju dotkniętego wojnami narkotykowymi na temat problemów osób zmuszonych do zmiany miejsca zamieszkania z powodu wojny, konfliktu lub klęsk żywiołowych. Informacje o projekcie i prace uczestników dostępne są na stronie Project Next Generation 2010.
Godną uwagi inicjatywą biblioteki jest także projekt „Rock the Stacks” - organizacja dwudniowych muzycznych koncertów rockowych na żywo z udziałem lokalnych artystów. Zdjęcia z imprezy w roku 2009 dostępne są na profilu akcji na Facebooku.
Przykład biblioteki w Kankakee dobitnie pokazuje, że współczesna biblioteka publiczna ma znacznie szersze i bardziej zróżnicowane zadania niż wypożyczanie książek. I realizuje je z korzyścią dla lokalnej społeczności i z jej aktywnym udziałem. Oczywiście w tej bibliotece nie brakuje tradycyjnych książek. Ani multimediów. Nie brakuje też użytkowników. Gdy przeprowadzaliśmy transmisję na żywo z Kankakee Public Library, młodzi czytelnicy przyglądali się nam z zaciekawieniem, uśmiechali się i machali do kamery pozdrawiając polskich bibliotekarzy. Wydawali się być we właściwym miejscu i czasie…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz